Nowe trendy we współczesnej edukacji.

Dwa terminy, które najlepiej opisują stan współczesnego systemu edukacji, to wzrost i ekspansja. W miarę jak nowe technologie są wprowadzane do programów edukacyjnych na całym świecie, nauczyciele stopniowo zaczynają na nowo rozważać strategie uczenia się. Stale rozwijane są innowacyjne metody nauczania. Doskonalą się umiejętności pedagogiczne nauczycieli. Aktywnie rozwijany jest potencjał twórczy uczniów. Utorowało to drogę do pojawienia się nowych trendów edukacyjnych.

Nielinearne technologie edukacyjne.

Żyjemy w czasach globalnych problemów, które zagrażają przetrwaniu ludzkości. Opracowanie i wdrożenie strategii radzenia sobie z nimi wymaga nowych sposobów myślenia, a nawet nowego światopoglądu. Takie myślenie kształtują głównie technologie komputerowe, informacyjne i telekomunikacyjne, zmieniając mentalność każdego człowieka i tworząc nowy system wartości moralnych i etycznych. W tym sensie jedną z głównych konsekwencji tych zmian jest masowe upowszechnienie się myślenia nieliniowego, tzn. chęci niepodążania ślepo określoną ścieżką, lecz dokonywania wyboru spośród kilku alternatywnych rozwiązań.
Kształtowanie myślenia nielinearnego staje się stopniowo podstawową koncepcją współczesnego systemu edukacyjnego, który odchodzi od tradycyjnego linearnego przekazywania wiedzy z listą gotowych zadań i niekwestionowanym autorytetem nauczyciela na rzecz wprowadzania ogromnej różnorodności alternatywnych sposobów zdobywania tej samej wiedzy. Obecnie coraz powszechniejszy jest pogląd, że rozwój myślenia nielinearnego jest przydatny w każdym wieku, nie tylko w przypadku uczniów szkoły podstawowej.

E-learning.

W edukacji obecne trendy zmierzają do przesunięcia zadań procesu uczenia się w kierunku umiejętności poruszania się w ogromnym przepływie informacji. Różnego rodzaju oprogramowanie stało się głównym narzędziem nauki. Wymaga to nowego podejścia do procesu kształcenia, znacznie różniącego się od tradycyjnego, ponieważ wykorzystanie technologii internetowych w edukacji nie jest jedynie technologicznym uzupełnieniem wykorzystania komputerów w klasach. Wykorzystanie Internetu nie tylko zapewnia łatwy dostęp do wszystkich potrzebnych materiałów, ale także stanowi zupełnie nowy rodzaj pedagogiki.
Różne sposoby korzystania z Internetu wskazują na pojawienie się nowych modeli pedagogicznych, co oznacza zmianę w systemie edukacji z nauczania skoncentrowanego na nauczycielu na nauczanie skoncentrowane na uczniu. E-learning nie oznacza jednak całkowitego zastąpienia nauczania twarzą w twarz, ale przede wszystkim dostarcza narzędzi informatycznych, które pomagają nauczycielowi efektywnie przekazywać informacje, oceniać uczniów i kierować słuchaczami.

Kursy online.

Nauczanie kursów online obejmuje wiele elementów: architekturę techniczną, projektowanie instruktażowe, projektowanie graficzne, własność intelektualną i prawa autorskie do projektów. Ogólnie rzecz biorąc, większość kursów wymienionych na tym etapie jest uruchamiana dopiero po starannej ekspertyzie pedagogicznej i technologicznej. W związku z tym jest czymś więcej niż serią wykładów umieszczonych na stronie internetowej, ponieważ wymaga celowego projektu instruktażowego, który zależy od konkretnych celów dydaktycznych ustalonych dla danego kursu oraz oczekiwanych przez organizatora efektów, wraz z konkretnymi działaniami edukacyjnymi i mierzalnymi rezultatami. W najbardziej efektywnych modelach kursów szkoleniowych online uczestniczy nauczyciel danej dyscypliny i projektant, z których każdy wnosi do kursu swoje własne umiejętności.

Mobilna nauka.

Mobilne technologie informacyjne i komunikacyjne można dziś uznać za jeden z najważniejszych czynników przyczyniających się do zmian w strukturze społecznej. Jesteśmy w erze pierwszej generacji w pełni przenośnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, które łączą w jednym urządzeniu telefon, Internet, przechowywanie danych i wiele innych funkcji. Zmniejszają one naszą zależność od stałych miejsc, w których uczymy się na co dzień, a tym samym umożliwiają radykalne zmiany w metodologii nauczania. W szczególności dzięki nauczaniu mobilnemu zasada „tylko tyle, tylko tyle, w sam raz, we właściwym czasie, tylko dla mnie” zaczęła być aktywnie stosowana na wielu uniwersytetach, które zapowiadają priorytet spersonalizowanego nauczania.

Jeśli chcemy właściwie zrozumieć współczesny naukowy obraz świata i zrównoważony rozwój, społeczeństwo pilnie potrzebuje innowacji w edukacji. Teoretycy współczesnej pedagogiki uważają, że pedagogika powinna przejmować doświadczenia zgromadzone przez naturę i wykorzystywać je w działalności człowieka. Przyroda jest odporna, łatwo przystosowuje się do zmieniających się warunków i doskonali się.